Obywatelskość i Europejskość w Naszych Szkołach
Działalność Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego, Gimnazjum i Szkoły Podstawowej oparta jest na kształceniu i wychowaniu dla obywatelskości i europejskości. Realizacja tego celu następuje poprzez:
- wprowadzenie dodatkowych godzin i zajęć z wiedzy o społeczeństwie, historii i edukacji europejskiej na każdym etapie nauczania,
- aktywny udział w projektach EU,
- szeroką edukację europejską w mieście i regionie,
Zrealizowane i realizowane projekty
• W 2012 roku zangażowaliśmy się jako oraganizator w realizację międzynarodowego projektu "Matkować Wodzie".
• W 2009 roku rozpoczęliśmy realizację Projektu Comenius LLP pod tytułem „Aktywna społeczna oraz interkulturowa tolerancja wobec migracji ludności w europie” w partnerstwie ze szkołami z Niemiec, Turcji i Hiszpanii;
• 2006-2008 zrealizowaliśmy projekt Comenius 3 z przedstawicielami 23 państw EcoMedia Europe Net pt „ Europe - in relation to varioues communication Technologies and New media” – nowe media w edukacji.
• 2007 – zrealizowaliśmy roczny projekt towarzyszący w ramach Accompanying Measures Pt. „ Improvment of national SchoolNets In Europe” o szkolnych sieciach internetowych. Eurypides.
• 2004 – 2005 zorganizowaliśmy Europejskie wizyty przygotowawcze dla 7 grup projektowych tj. Szkół z Dąbrowy Górniczej i okolic pt:
- „Przekaz kulturowy i narodowy poprzez tradycyjne instrumenty muzyczne” dla Gimnazjum Nr 1
- „Międzynarodowe przedstawienie szkolne” przygotowany dla Młodzieżowego Ośrodka Pracy Twórczej
- „The Revival of Form Viva” dla Technicznych Zakładów Naukowych
- „Przygotowanie do życia zawodowego w zjednoczonej Europie” dla Zespołu Szkół Sportowych
- „Aktywna tolerancja w nowoczesnym społeczeństwie obywatelskim” dla Zespołu Szkół Budowlanych
- „Tożsamość europejska młodzieży” dla Liceum Ogólnokształcącego Nr 1
- „Taniec i obyczaj łączy narody” dla Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Siewierzu
Pięć projektów zostało zaakceptowanych przez Agencję Narodową i zostało zrealizowanych przez szkoły.
• Posiadamy bogate doświadczenie w przygotowaniu i realizacji projektów unijnych. Z inicjatywy Szkoły odbyły się następujące wyjazdy i spotkania uczniów , nauczycieli ze szkół publicznych w mieście i regionie:
- 2003.10.10-14 Włochy - Sycylia/Capo d Orlando
- 2004.02 Spotkanie projektowe Austria – Wolfsberg
- 2004.04 Spotkanie z nowymi Partnerami Słowacja – Cadca
- 2004.06 Spotkanie Projektowe Norwegia – Oslo/Sarpsborg
- 2004.07.31-08.09 Międzynarodowy obóz młodzieżowy St.Andrae/Austria
- 2004.10.02-09 Wielkie spotkanie z całej Europy w Dabrowie Górniczej
- 2005.01.17-22 Zimowisko w Wolfsbergu
- 2005.02 Spotkanie organizacyjne Comenius 3/Austria
- 2005.06.03-05 Spotkanie przygotowawcze projektu Comenius 3 /Polska
- 2005.10 Konferencja Pedagogów Austria/ Wolfsberg
- 2005.11.17-20 Spotkanie projektowe Włochy/Fermo
- 2006.01 Zimowisko w Sattendorfie/ Austria
- 2006.03.06 Spotkanie komitetu projektu E-co-media Commenius 3 Polska
- 2006.06.25 Zamknięcie roku projektu Comenius 1 w Gimnazjum Nr 1
- 2007.04 Spotkanie EcoMedia w Irlandii/Drogheda
- 2007.10.12 II Międzynarodowa Konferencja Tematyczna w Katowicach
- 2008.06 III Międzynarodowa Konferencja Tematyczna Łotwa/Ruga
- 2009.05 Spotkanie młodzieży „Schwerin Intel” / Niemcy
- 2009.10.26-30 Spotkanie nowego projektu Comenius 1 Niemcy/Bremę
- 2010.05.09-14 V Międzynarodowa Konferencja Tematyczna –Grecja
- 2011.04 - Międzynarodowe spotkanie projektowe Turcja
- 2012.05 -Międzynarodowe spotkanie w Portugalii / Sintra
- 2012.10 -Międzynarodowe spotkanie w Polsce / Dąbrowa Górnicza w ramach projektu "Mothering to Wather"
• Byliśmy współorganizatorem 5 Konferencji Tematycznej EcoMedia EuropeNet Grecja/Kazamata na temat Pt.”ICT and Lifelong learning In all types of Edukation: Does his promowe Cultureal Diversity?”
• Szkoła zorganizowała we współpracy z Marszałkiem woj.śląskiego II Konferencję Tematyczną w Katowicach, z udziałem 23 państw i 100 ich przedstawicieli, w ramach akcji Comenius 3 oraz Seminarium Kontaktowe podczas którego przygotowano dla 6 grup międzynarodowych 6 nowych projektów pt: Geography of the school, the use of the ICT; Look for the new profession; ICT in education; Berufsorientation-ein Kleines Buero; Spirit of the past opens the doors to modern Europe; Past time, past civilisation
• Społeczność Szkolna ułożyła pieśń w języku angielskim i niemieckim dla celów projektowych, która została oficjalnie uznana za pieśń Comenius LLP. Tekst i melodia dostępne na stronie www.sklodowska.iq.pl
• Szkoły Fundacji są członkiem Międzynarodowego Europejskiego Stowarzyszenia Szkolnictwa Niepublicznego pod nazwą EUROPEAN COUNCIL OF NATIONAL ASSOCIATION OF INDEPENDENT SCHOOLS “ECNAIS” z siedzibą w Kopenhadze w Danii. Stowarzyszenie to powstało w 1988r i zrzesza 28 państw europejskich, 24000 szkół i 54,4 mln uczniów jest uznane przez Council of Europe i the European Union Commission. Fundacja bierze udział w międzynarodowych spotkaniach i wszelkich pracach tej grupy.
• Uczniowie Naszej Szkoły posiadają już duże podstawy wiedzy o strukturach i finansach UE. Credo Naszej szkoły zawiera się w słowach Dante Aligheri „Powiedz więc, co byłoby gorsze dla człowieka na ziemi, niż nie być obywatelem?”, wobec czego motywacją naszą jest realizacja założeń obywatelskości w programie kształcenia i wychowania, co stosujemy na lekcjach kształtując sylwetkę ucznia, który:
- rozumie i zna prawo w zakresie, którego dotyczy
- zna priorytety i struktury unijne
- rozumie związek prawa europejskiego z prawem polskim
- odróżnia własną autonomię od zależności przepisów prawa
- zna granice demokratyzacji życia szkolnego i publicznego
- przystaje do świata zewnętrznego i jego zależności
- zna swoją rolę i miejsce w szkole i społeczeństwie
• Dla propagowania idei unijnych i zbliżenia naszego miasta do standardów Unii Europejskiej zainicjowaliśmy powstanie Związku Szkól Zrzeszonych tj. wszystkich chętnych do aktywnej współpracy w projektach unijnych. Sens naszej działalności polega na organizowaniu systemu współpracy w mieście i regionie wykorzystując programy SocratesComenius a obecnie Comenius LLP poprzez włączenie szkół do aktywnej pracy nad Projektami:
a) przygotowanie wniosku – podział zadań
b) przygotowanie imprez towarzyszących
c) zorganizowanie wykonania produktu projektu i wzajemna pomoc przy tym
d) wspólne rozpowszechnianie idei i końcowych rezultatów projektu.
• Fundacja jako Organ prowadzący Szkołę stawia sobie priorytetowe zadanie włączenie szkół i instytucji miasta i regionu do europejskich programów edukacyjnych z następujących powodów:
- niskiego poziomu zaangażowania społeczeństwa lokalnego w europejskie działania instytucji polskich. Wynikają one z niedostatecznej wiedzy na temat
rozwoju europejskiej edukacji, małej znajomości języków obcych przez nauczycieli i dyrektorów i stąd powstający opór przed rozpoczęciem działalności międzynarodowej, który należy przełamać
- trudnej sytuacji ekonomicznej i społecznej regionu spowodowanej dużym bezrobociem napływowej ludności wiejskiej i robotniczej, pracującej dawniej w hutach i kopalniach, które zostały zamknięte
- występujących dużych różnic wykształcenia i statusu materialnego grup społecznych zamieszkujących tereny przyległe i należące do miasta i związanych z tym problemów przestępczości, wykluczenia, nietolerancji najbardziej widocznych w szkołach .
Żeby tej sytuacji zaradzić i podnieść poziom rozumienia funkcjonowania Unii Europejskiej organizuje się wspólne systemowe działania oraz je koordynuje. Przeprowadza się liczne bezpłatne szkolenia w zakresie sporządzania wniosków projektowych, finansowania projektów oraz priorytetów unijnych dla dyrektorów i nauczycieli języków obcych oraz innych chętnych. Dyrektor szkoły na mocy porozumienia zawartego w dniu 05.04.2004r z Gminą Dąbrowa Górnicza został koordynatorem projektów unijnych w mieście i może występować w imieniu Gminy w sprawach projektów EU.
Propagowanie idei europejskiej i zbliżenia międzynarodowego wpisane jest w Statucie Szkoły jako podstawowe założenia dydaktyczne, metodyczne i wychowawcze. Na stronie Szkoły internetowej www,sklodowska.iq.pl jest umieszczony link Pt. „Polak Europejczyk”, w którym umieszczamy artykuły związane z porównaniem naszych cech, obyczajów, zdarzeń z europejskimi.
• W ramach „Dnia Funduszy” w szkole przeprowadza się w formie projektów uczniowskich zajęcia teoretyczne i praktyczne przybliżające tematykę finansową UE.
• Kolejnym elementem realizacji „Dnia Funduszy”są gry zespołowe, planszowe i komputerowe „Złap fundusze”, „Zafunduj sobie przyszłość” oraz „Cashflow”.
W ramach gier zręcznościowych zorganizujemy „żywe szachy” co oznacza , żę uczniowie rozgrywają partię z zaprzyjaźnioną szkołą, ćwiczą zdolność logicznego myślenia. Następna gra to podchody co oznacza, że kolejnymi etapami będą zagadki logiczne dotyczące UE.
• Kolejnym etapem jest drużynowe współzawodnictwo przy profesjonalnym stole bilardowym z utworzonych „międzynarodowych” czyli z różnych szkół, zespołów oraz zespołowa rywalizacja z zaprzyjaźnionymi reprezentacjami szkół z terenu Gminy w grze Monopol – innowacją jest kupowanie budynków stolic państw UE oraz umiejętne inwestowanie zarobionych pieniędzy. Gra Cashflou 101 i 202 ma na celu nauczenie graczy koncepcji inwestowania i zarabiania pieniędzy.
• Dodatkowo w ramach „Dnia Funduszy” odbywa się wystawa prac plastycznych uczniów w formie plakatu zachęcająca do działalności unijnej. Z całej imprezy zostanie sporządzona dokumentacja elektroniczna i umieszczona na naszej stronie.