Najbardziej znane teorie alternatywne w Europie.
Są to różnorodne sposoby nauczania funkcjonujące w różnych krajach niezależnie od systemów państwowych:
* learning by doing Johna Deweya;
* "szkoła pracy" ( Arbeitsschule ) Georga Kerschensteinera (1854 - 1932)
* "szkoła aktywna" ( l` école active) Adolph`ea Ferriere`a (1879 - 1960)
* "szkoła pracy produkcyjnej" ( trudowaja szkoła) Pawła Błońskiego (1884 - 1941)
* "szkoła twórcza" Henryka Rowida (1877 - 1944)
* koncepcja `planu daltońskiego` Helen Parkhurst (1887 - 1959)
* "metoda projektów" ( the project metod of teaching ) Williama Hearda Kilpatricka (1871 - 1965) i Johna Alforda Stevensona;
* "uczenie się pod kierunkiem" ( supervised study) Alfreda Lawrance`a Hall - Questa
* "metoda winnetkowska" Carltona Washburne'a (1889 - 1968) "przystosowania szkoły do dziecka"
* różne odmiany tzw. "nauki całościowej" i "nauczania łącznego" (Gesammtunterricht) np. Karla Linkego (1884 - 1938)
* metoda swobodnego wychowania przedszkolnego w "domach dziecięcych" ( casa del bambini) Marii Montessori (1870 - 1952)
* metoda "ośrodków zainteresowań" - ( centrem de d`intérets) Owidiusza Decroly`ego (1871 - 1932)
koncepcja "swobodnej szkoły ludowej" według "planu jenajskiego" Petera Petersena (1884 - 1952)
* system mannheimski, tj. "organizowania szkół na podstawie wrodzonych uzdolnień dzieci" Jozefa Antona Sickingera (1858 - 1930)
* różne odmiany nauczania w ciągach równoległych, nauczanie egzemplaryczne, nauczanie problemowe, nauczanie grupowe, nauczanie kompleksowe, metoda "nowych technik dydaktycznych" Celestina Freineta ( 1896 - 1966), czy nieco późniejszy, rozwijany już po ostatniej wojnie światowej system "mi-temps" ( połowę czasu na naukę, połowę na wychowanie fizyczne i sport ) Maxa Fourastiera
* "republiki dziecięce" ( little commonwealth) Homera Tyrella Lane`a (1986 - 1925)
* ciągle aktualny system skautingu lorda Roberta Stephensona Smitha Baden - Powella (1857 - 1941), który to system stał się wzorem dla harcerstwa polskiego;
* skrajnie antyautorytarny system swobodnego samorządnego samowychowania młodzieży w szkole i zakładzie Alexandra Sutherlanda Neilla (1883 - 1973) w Summerhill
* system wychowania kolektywnego w komunach pracy Antoniego Makarenki (1888 - 1939)
* system "pedagogii serca" ( sierdce oddaju dietiam) Wasyla Suchomlińskiego (1918 - 1970)
* nastawiony na "naprawę świata" w duchu racjonalnego, pokojowego i liberalnego urządzenia życia przeciw wszelkiej nietolerancji i fanatyzmowi - system swobodnego wychowania realizowany przez Bertranda Russela (1872 - 1970) wraz z żoną - w jego szkole - internacie Beacon Hill;
* system wychowawczy oparty na antropozofii ("ludzkich siłach duchowych") Rudolfa Steinera (1861 - 1925) w zapoczątkowanych przez niego tzw. "wolnych szkołach waldorfskich" (Waldorf - Schulen), rozwijanych w świecie do dziś
Przykłady alternatywnych systemów i szkół w Europie:
- "Slöjd" - Arbeitserziehung in Schweden, ihre Ursprünge, Methoden und Ziele
- " La Prairie" - Renaissance der "Education Nouvelle" - Frankreich Toulouse
- "Reggio - Pädagogik" - Persönlichkeitsentwicklung, vielsetig, kreativ
- "Storyline - Methode" - Lernen in der komplexen Geschichte
- "Junior Republic" - William R. George
- "Dom Sierot" - Janusz Korczak
- "Gorkij - Kolonie" - Anton Semjonowitsch Makarenko
- "Little Commonwealth" - Homer Lane
- "Boys Town" - Father Flanagan
- "Escuela Moderna" - Francisco Ferrer
- "Weisenhaus zu Cempuis" - Paul Robin
- "Freie Bauernschule in Jasnaja Polana" - Leo N. Tolstoi
- "Summerhill" - Alexander Sutherland Neill
- "Casa dei Bambini" - Maria Montessori
- "New School Abbotsholme" - Cecil Reddie
- "Ecole des Roches" - Edmund Demolins
- "Walkemühle" - Leonard Nelson
- "Deutsche Landerziehungsheim" - Hermann Lietz