Co to znaczy wziąć odpowiedzialność za własne działanie
Zmiana punktu widzenia nie jest łatwą czynnością, szczególnie dla kogoś, kto nie jest gotowy do zmian i przywiązuje dużą wagę do własnych przyzwyczajeń.
Jest to jednak czynność niezbędna dla każdego, kto chce mieć dobre relacje z rówieśnikami, nawiązywać nowe przyjaźnie i inne trwałe związki partnerskie.
Patrzenie tylko z jednego punktu widzenia jest bardzo mylące i daje fałszywy obraz omawianego problemu. Upierania się przy swoich racjach pogarsza tylko sytuację. Dlatego warto poznać historię słonia, która ułatwia zrozumienie tego skomplikowanego problemu.
Pięciu ślepców miało za zadanie opisać słonia, każdy z nich stanął z innej jego strony i opisywał inną cześć i tak: dotykający uszu uważał, że słoń jest delikatny i powiewa na wietrze, dotykający trąby uważał, że słoń jest pomarszczony, giętki w kształcie węża, podobnie uważał dotykający ogona ale nie zgadzał się, że jest pomarszczony tylko gładziutki i miękki, dotykający nogi twierdził, że słoń jest ciężki , zwalisty jak walec i wreszcie dotykający brzucha twierdził, że słoń jest potężny, wielki i gładki. Po całym dniu kłótni rozeszli się a każdy z nich zabrał swoją prawdę i uważał za jedynie słuszną.Nie wiedzieli jak bardzo mylili się nadal nie wiedząc jak naprawdę wygląda słoń.
To całkiem jak my na co dzień,kłócimy się i każdy uważa, że wie najlepiej i własną perspektywę uważa za jedynie prawdziwą. Nie przypuszcza nawet jak bardzo się myli. W codziennym życiu jesteśmy upartymi ślepcami, z których żaden nie ma racji, żaden nie wie jak naprawdę wygląda słoń .
Żeby dowiedzieć się jak słoń wygląda naprawdę należy zmienić punkt widzenia, czyli obejść słonia dookoła a nie patrzeć tylko od strony trąby:)
Kontrolowanie emocji
Aby uniknąć szkodliwych skutków emocji, nie musimy rzecz jasna poddawać się natychmiast lobotomii. Emocje nie muszą być eliminowane, skoro w większości wypadków możemy je kontrolować. Psychologowie będą ostatnimi, którzy zechcą opowiedzieć się za posunięciem tej kontroli do jakiejkolwiek eliminacji emocji. Choć jeden z psychologów, LAURENCE F. SHAFFER, udowadniał, że nie zaszkodziłoby całkowite wyeliminowanie lęku. Twierdził on, że „lęk jest czystym stanem niedostosowania i nie da się w żaden sposób wykazać jego użyteczności". Jednak już radość i czułość spotykają się ze zgodną aprobatą wszystkich psychologów.
Niektóre zasady kontroli emocji
Pierwsza zasada polega na przyznaniu się do emocji.
Osoba, która przechwala się, że nie odczuwa lęku w obliczu niebezpieczeństwa, podwaja brzemię własnego strachu. Boi się nie tylko samego niebezpieczeństwa, ale i tego, że zdradzi się ze swoim strachem. Tego rodzaju dodatkowe źródła emocji mogą być usunięte dzięki zaakceptowaniu faktu, że odczuwa się strach lub gniew.
Drugą zasadą jest reinterpretacja sytuacji, jeśli to tylko możliwe.
Emocja jest zazwyczaj wynikiem pewnej interpretacji. To nie sam bodziec, ale bodziec-taki-jakim-go-widzimy wyzwala zwykle reakcję emocjonalną. Podrzucone niemowlę reaguje strachem, ale jeśli osoba je podrzucająca wybuchnie równocześnie śmiechem, dziecko też zareaguje radością. Urzędnik, który czuje się przerażony nagłym wezwaniem do dyrektora, może próbować Opanować emocję tłumacząc sobie, że nie musi być ono wcale podyktowane niezadowoleniem szefa, ale na przykład jego potrzebą uzyskania niezbędnych informacji. Reinterpretacje nie są łatwe. Wymagają obiektywnego, pełnego wyobraźni sposobu myślenia. Czasem potrzebna jest pomoc osoby postronnej, aby ujrzeć własne trudne położenie z innego punktu widzenia.
Nieraz określona sytuacja następuje nagle i nie ma czasu na żmudne reinterpretacje.
W takich wypadkach szczypta poczucia humoru i realistycznego dystansu może być nieoceniona. Śmiech, nawet jeśli wydaje się niestosowny, pomaga zmniejszyć napięcie emocjonalne. Poczucie realizmu chroni zwykle ludzi przed trak-towaniem siebie zbyt poważnie. Relaksujący efekt poczucia hu-moru polega po części na tym, że pozwala na działanie, a każda inna czynność pomaga w takich chwilach pozbyć się emocjonalnego napięcia. Tak więc dobrą receptą na natychmiastową redukcję napięcia jest jakiekolwiek zajęcie. Popularne rady, by wówczas „przebiec wokół domu" albo pójść narąbać drzewa, byty psycho-logicznie uzasadnione.
Oczywiście najlepszą metodą poradzenia sobie z problemem jest podjęcie takiej aktywności, która bezpośrednio pomoże zmienić kłopotliwą sytuację.
Łatwiej jest zaatakować problem, niż kontrolować własne uczucia z nim związane. Na przykład zamiast bać się latami o utratę pracy, lepiej jest poświęcić ten czas na doskonalenie swych zawodowych umiejętności, a wówczas wszelkie obawy dotyczące tej kwestii staną się bezpodstawne.
Powyższa rada prowadzi do ostatecznej konkluzji,
a mianowicie, że chcąc panować nad emocjami powinniśmy stosować zasadę stawiania czoła własnym problemom. Uczucia zależą w dużej mierze od naszych utrwalonych przekonań o tym, jak poradzimy sobie w trudnych sytuacjach. Dobrze przygotowany student cieszy się na myśl o egzaminie, na którym będzie mógł wykazać się swoją wiedzą. Student źle przygotowany boi się próby. Ludzie, którzy lękają się różnych sytuacji społecznych, powinni podjąć wysiłek opanowania określonych technik i schematów sytuacyjnych, które pozwoli im radzić sobie lepiej i przywrócą wiarę w siebie. Stan uczuć zależy w znacznej mierze od posiadania również takich umiejętności, a można się ich nauczyć zarówno teoretycznie, jak i praktycznie.
Wszystkie wymienione zasady panowania nad emocjami opierają się na fakcie, że nowy mózg potrafi zapanować nad starym mózgiem.
Mówiąc popularnym językiem „głowa" może panować nad „sercem", jeśli zechce i nauczy się, j a k to robić. Powyższe jest prawdą, ale tylko w odniesieniu do ludzi zdrowych.
Osoby, których organy wewnętrzne z jakichś powodów nie działają właściwie, mogą podlegać emocjom nie dającym się opanować. Ale jest to już bardziej skomplikowany problem, którym w tym przypadku musi zająć się lekarz. Póki co staraj się panować nad własnymi emocjami.
Jak poznajemy i obserwujemy świat?
Świat poznajemy i obserwujemy poprzez:
a - naukę,
b - osobiste sądy i opinie,
c - dogmaty
We współczesnym świecie nauka stała się dominującym sposobem rozumienia świata. Celem nauki jest umożliwienie nam zrozumienia świata i gromadzenia wiedzy o nim. Narzędziem do osiągnięcia powyższego celu są teorie naukowe. Naukowe poznanie i rozumienie świata i sposób gromadzenia wiedzy o nim różni się od innych wyjaśnień rzeczywistości następującymi cechami:
- abstrakcyjnością , - sprawdzalnością , - obiektywizmem i wielokrotnością stosowania.
Inne sposoby poznania jak wiara czy dogmaty polityczne jak i utarte opinie nie posiadają powyższych cech i dlatego nie nazywamy ich naukowymi. Spełniają one jednak dodatkową funkcję poznania ale należy pamiętać , że nie są obiektywne. Powoduje to wielokrotnie spory , debaty i niekończące się dyskusje nad otaczającymi nas problemami. Żeby poradzić sobie lepiej ze zrozumieniem ludzkiego działania powstała nauka , którą nazwaną socjologią.
Socjologia zajmuje się:
* zrozumieniem zasad, wedle których ludzie się organizują;
* bada społeczne zachowania się człowieka, organizację społeczeństw oraz zachodzące w nich interakcje oraz zmiany
* systematyzuje i ściślej określa codzienne społeczne doświadczenia.
Obywatelskość i Europejskość w Naszych Szkołach
Działalność Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego, Gimnazjum i Szkoły Podstawowej oparta jest na kształceniu i wychowaniu dla obywatelskości i europejskości. Realizacja tego celu następuje poprzez:
- wprowadzenie dodatkowych godzin i zajęć z wiedzy o społeczeństwie, historii i edukacji europejskiej na każdym etapie nauczania,
- aktywny udział w projektach EU,
- szeroką edukację europejską w mieście i regionie,
Zrealizowane i realizowane projekty
• W 2012 roku zangażowaliśmy się jako oraganizator w realizację międzynarodowego projektu "Matkować Wodzie".
• W 2009 roku rozpoczęliśmy realizację Projektu Comenius LLP pod tytułem „Aktywna społeczna oraz interkulturowa tolerancja wobec migracji ludności w europie” w partnerstwie ze szkołami z Niemiec, Turcji i Hiszpanii;
• 2006-2008 zrealizowaliśmy projekt Comenius 3 z przedstawicielami 23 państw EcoMedia Europe Net pt „ Europe - in relation to varioues communication Technologies and New media” – nowe media w edukacji.
• 2007 – zrealizowaliśmy roczny projekt towarzyszący w ramach Accompanying Measures Pt. „ Improvment of national SchoolNets In Europe” o szkolnych sieciach internetowych. Eurypides.
• 2004 – 2005 zorganizowaliśmy Europejskie wizyty przygotowawcze dla 7 grup projektowych tj. Szkół z Dąbrowy Górniczej i okolic pt:
- „Przekaz kulturowy i narodowy poprzez tradycyjne instrumenty muzyczne” dla Gimnazjum Nr 1
- „Międzynarodowe przedstawienie szkolne” przygotowany dla Młodzieżowego Ośrodka Pracy Twórczej
- „The Revival of Form Viva” dla Technicznych Zakładów Naukowych
- „Przygotowanie do życia zawodowego w zjednoczonej Europie” dla Zespołu Szkół Sportowych
- „Aktywna tolerancja w nowoczesnym społeczeństwie obywatelskim” dla Zespołu Szkół Budowlanych
- „Tożsamość europejska młodzieży” dla Liceum Ogólnokształcącego Nr 1
- „Taniec i obyczaj łączy narody” dla Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Siewierzu
Pięć projektów zostało zaakceptowanych przez Agencję Narodową i zostało zrealizowanych przez szkoły.
• Posiadamy bogate doświadczenie w przygotowaniu i realizacji projektów unijnych. Z inicjatywy Szkoły odbyły się następujące wyjazdy i spotkania uczniów , nauczycieli ze szkół publicznych w mieście i regionie:
- 2003.10.10-14 Włochy - Sycylia/Capo d Orlando
- 2004.02 Spotkanie projektowe Austria – Wolfsberg
- 2004.04 Spotkanie z nowymi Partnerami Słowacja – Cadca
- 2004.06 Spotkanie Projektowe Norwegia – Oslo/Sarpsborg
- 2004.07.31-08.09 Międzynarodowy obóz młodzieżowy St.Andrae/Austria
- 2004.10.02-09 Wielkie spotkanie z całej Europy w Dabrowie Górniczej
- 2005.01.17-22 Zimowisko w Wolfsbergu
- 2005.02 Spotkanie organizacyjne Comenius 3/Austria
- 2005.06.03-05 Spotkanie przygotowawcze projektu Comenius 3 /Polska
- 2005.10 Konferencja Pedagogów Austria/ Wolfsberg
- 2005.11.17-20 Spotkanie projektowe Włochy/Fermo
- 2006.01 Zimowisko w Sattendorfie/ Austria
- 2006.03.06 Spotkanie komitetu projektu E-co-media Commenius 3 Polska
- 2006.06.25 Zamknięcie roku projektu Comenius 1 w Gimnazjum Nr 1
- 2007.04 Spotkanie EcoMedia w Irlandii/Drogheda
- 2007.10.12 II Międzynarodowa Konferencja Tematyczna w Katowicach
- 2008.06 III Międzynarodowa Konferencja Tematyczna Łotwa/Ruga
- 2009.05 Spotkanie młodzieży „Schwerin Intel” / Niemcy
- 2009.10.26-30 Spotkanie nowego projektu Comenius 1 Niemcy/Bremę
- 2010.05.09-14 V Międzynarodowa Konferencja Tematyczna –Grecja
- 2011.04 - Międzynarodowe spotkanie projektowe Turcja
- 2012.05 -Międzynarodowe spotkanie w Portugalii / Sintra
- 2012.10 -Międzynarodowe spotkanie w Polsce / Dąbrowa Górnicza w ramach projektu "Mothering to Wather"
• Byliśmy współorganizatorem 5 Konferencji Tematycznej EcoMedia EuropeNet Grecja/Kazamata na temat Pt.”ICT and Lifelong learning In all types of Edukation: Does his promowe Cultureal Diversity?”
• Szkoła zorganizowała we współpracy z Marszałkiem woj.śląskiego II Konferencję Tematyczną w Katowicach, z udziałem 23 państw i 100 ich przedstawicieli, w ramach akcji Comenius 3 oraz Seminarium Kontaktowe podczas którego przygotowano dla 6 grup międzynarodowych 6 nowych projektów pt: Geography of the school, the use of the ICT; Look for the new profession; ICT in education; Berufsorientation-ein Kleines Buero; Spirit of the past opens the doors to modern Europe; Past time, past civilisation
• Społeczność Szkolna ułożyła pieśń w języku angielskim i niemieckim dla celów projektowych, która została oficjalnie uznana za pieśń Comenius LLP. Tekst i melodia dostępne na stronie www.sklodowska.iq.pl
• Szkoły Fundacji są członkiem Międzynarodowego Europejskiego Stowarzyszenia Szkolnictwa Niepublicznego pod nazwą EUROPEAN COUNCIL OF NATIONAL ASSOCIATION OF INDEPENDENT SCHOOLS “ECNAIS” z siedzibą w Kopenhadze w Danii. Stowarzyszenie to powstało w 1988r i zrzesza 28 państw europejskich, 24000 szkół i 54,4 mln uczniów jest uznane przez Council of Europe i the European Union Commission. Fundacja bierze udział w międzynarodowych spotkaniach i wszelkich pracach tej grupy.
• Uczniowie Naszej Szkoły posiadają już duże podstawy wiedzy o strukturach i finansach UE. Credo Naszej szkoły zawiera się w słowach Dante Aligheri „Powiedz więc, co byłoby gorsze dla człowieka na ziemi, niż nie być obywatelem?”, wobec czego motywacją naszą jest realizacja założeń obywatelskości w programie kształcenia i wychowania, co stosujemy na lekcjach kształtując sylwetkę ucznia, który:
- rozumie i zna prawo w zakresie, którego dotyczy
- zna priorytety i struktury unijne
- rozumie związek prawa europejskiego z prawem polskim
- odróżnia własną autonomię od zależności przepisów prawa
- zna granice demokratyzacji życia szkolnego i publicznego
- przystaje do świata zewnętrznego i jego zależności
- zna swoją rolę i miejsce w szkole i społeczeństwie
• Dla propagowania idei unijnych i zbliżenia naszego miasta do standardów Unii Europejskiej zainicjowaliśmy powstanie Związku Szkól Zrzeszonych tj. wszystkich chętnych do aktywnej współpracy w projektach unijnych. Sens naszej działalności polega na organizowaniu systemu współpracy w mieście i regionie wykorzystując programy SocratesComenius a obecnie Comenius LLP poprzez włączenie szkół do aktywnej pracy nad Projektami:
a) przygotowanie wniosku – podział zadań
b) przygotowanie imprez towarzyszących
c) zorganizowanie wykonania produktu projektu i wzajemna pomoc przy tym
d) wspólne rozpowszechnianie idei i końcowych rezultatów projektu.
• Fundacja jako Organ prowadzący Szkołę stawia sobie priorytetowe zadanie włączenie szkół i instytucji miasta i regionu do europejskich programów edukacyjnych z następujących powodów:
- niskiego poziomu zaangażowania społeczeństwa lokalnego w europejskie działania instytucji polskich. Wynikają one z niedostatecznej wiedzy na temat
rozwoju europejskiej edukacji, małej znajomości języków obcych przez nauczycieli i dyrektorów i stąd powstający opór przed rozpoczęciem działalności międzynarodowej, który należy przełamać
- trudnej sytuacji ekonomicznej i społecznej regionu spowodowanej dużym bezrobociem napływowej ludności wiejskiej i robotniczej, pracującej dawniej w hutach i kopalniach, które zostały zamknięte
- występujących dużych różnic wykształcenia i statusu materialnego grup społecznych zamieszkujących tereny przyległe i należące do miasta i związanych z tym problemów przestępczości, wykluczenia, nietolerancji najbardziej widocznych w szkołach .
Żeby tej sytuacji zaradzić i podnieść poziom rozumienia funkcjonowania Unii Europejskiej organizuje się wspólne systemowe działania oraz je koordynuje. Przeprowadza się liczne bezpłatne szkolenia w zakresie sporządzania wniosków projektowych, finansowania projektów oraz priorytetów unijnych dla dyrektorów i nauczycieli języków obcych oraz innych chętnych. Dyrektor szkoły na mocy porozumienia zawartego w dniu 05.04.2004r z Gminą Dąbrowa Górnicza został koordynatorem projektów unijnych w mieście i może występować w imieniu Gminy w sprawach projektów EU.
Propagowanie idei europejskiej i zbliżenia międzynarodowego wpisane jest w Statucie Szkoły jako podstawowe założenia dydaktyczne, metodyczne i wychowawcze. Na stronie Szkoły internetowej www,sklodowska.iq.pl jest umieszczony link Pt. „Polak Europejczyk”, w którym umieszczamy artykuły związane z porównaniem naszych cech, obyczajów, zdarzeń z europejskimi.
• W ramach „Dnia Funduszy” w szkole przeprowadza się w formie projektów uczniowskich zajęcia teoretyczne i praktyczne przybliżające tematykę finansową UE.
• Kolejnym elementem realizacji „Dnia Funduszy”są gry zespołowe, planszowe i komputerowe „Złap fundusze”, „Zafunduj sobie przyszłość” oraz „Cashflow”.
W ramach gier zręcznościowych zorganizujemy „żywe szachy” co oznacza , żę uczniowie rozgrywają partię z zaprzyjaźnioną szkołą, ćwiczą zdolność logicznego myślenia. Następna gra to podchody co oznacza, że kolejnymi etapami będą zagadki logiczne dotyczące UE.
• Kolejnym etapem jest drużynowe współzawodnictwo przy profesjonalnym stole bilardowym z utworzonych „międzynarodowych” czyli z różnych szkół, zespołów oraz zespołowa rywalizacja z zaprzyjaźnionymi reprezentacjami szkół z terenu Gminy w grze Monopol – innowacją jest kupowanie budynków stolic państw UE oraz umiejętne inwestowanie zarobionych pieniędzy. Gra Cashflou 101 i 202 ma na celu nauczenie graczy koncepcji inwestowania i zarabiania pieniędzy.
• Dodatkowo w ramach „Dnia Funduszy” odbywa się wystawa prac plastycznych uczniów w formie plakatu zachęcająca do działalności unijnej. Z całej imprezy zostanie sporządzona dokumentacja elektroniczna i umieszczona na naszej stronie.